موضوع اصلی سخنرانی روحانی پیرامون نقد امام زمان چیست؟

 

موضوع سخنان حسن روحانی آنجایی که می‌گوید حتی به امام دوازدهم هم می‌شود نقد کرد، “آزادی نقادی” نیست، گرچه آنچه از معنای کلام دانسته می‌شود، چنین مفهومی است. روحانی که به نقدپذیری اعتقادی ندارد و بستن دهان منتقدین از راه ناسزاگویی علنی و شکایت به بزرگترهای رسانه‌ها واکنش او به نقادی هاست. موضوع سخن او حتی بحث کلامی پیرامون درستی و نادرستی نقد به معصوم نیست؛ تجربه‌ی دخالت او در مباحث دینی و رد تحلیل‌های دینی‌اش توسط علما و مراجع نشان داده دانش مباحث کلامی را ندارد. از سویی جای مباحث کلامی کرسی ریاست اجرایی کشور نیست؛ دانشگاه و حوزه است و برای سال‌های آغازین طلبگی او بوده و نه الان!

موضوع سخنان روحانی در واقع فرافکنی است؛ آشوب‌ها خوابیده، ترس روحانی از “مرگ بر روحانی"های کف خیابان ظاهراً ریخته و حالا باید توجهات را به جاهای دیگر جلب کند؛ این است که به در و دیوار می‌زند و حتی پای امام معصوم را هم وسط می‌آورد… موضوع سخنان روحانی آشوبگری روانی است تا گردوخاک آشوب خیابانی از ذهن‌ها پاک شود؛ تا یادمان برود قبل از موج سواری ضدانقلاب، موضوع تجمعات اعتراض به گرانی‌ها بود و حالا دولت باید درگیر رفع مشکلات معیشتی باشد و نه مباحث کلامی و علمی!

دولتی که کشورش دچار مشکلات رکود و بیکاری است، جای سخنرانی و تئوری پردازی ندارد؛ باید کار کند؛ کار و کار و کار… شاید حسن روحانی بتواند ثابت کند می‌توان به امام معصوم نقد کرد، اما آیا با این تئوری پردازی زندگی کولبرها تامین می‌شود؟ مسکن‌های مهر مستحکم و مستاجرها خانه دار می‌شوند؟ آیا رکود از بازار می‌رود و کانتینرهای قاچاق وارد کشور نمی‌شود؟ آیا با اثبات درستی نقادی به معصومین علیهم السلام، حقوق‌های عقب افتاده‌ی کارگران پرداخت می‌شود؟ نرخ بیکاری پایین می‌آید؟ حقوق‌های نجومی قطع می‌شود؟ گرانی‌ها کنترل می‌شود؟

این روزهای بعد از خوابیدن موج آشوب‌ها زشت‌ترین مدل‌های فرافکنی را از سوی مسئول اجرایی کشور شاهد هستیم؛ آشوب‌های کلامی روحانی نباید ما را از درخواست‌های اقتصادی و معیشتی غافل کند؛ نه اینکه مفاهیم دینی اهمیت ندارد، اما باید دید آیا قصد روحانی زیر سوال بردن اعتقادات اسلامی بوده و جمله‌ی او چنین کارکردی دارد؟ یقیناً خیر؛ کاربرد سخنرانی او شانه خالی کردن از وظایف اجرایی دولت و سرگرمی رسانه‌ها به مباحث تئوریک است و ما نباید بگذاریم او در این فرافکنی موفق باشد. موضوع اول کشور الان معیشت و اقتصاد مردم است؛ نگذارید سرمان را گرم کند…

استاد علیرضا پناهیان 24 دی ۹۶

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.