مبارزه با عنصر جهل مهمترین ابزار مبارزه با ظلم از دیدگاه شهید مفتح


خبرگزاری شبستان:امام جمعه آران و بیدگل گفت: شهید مفتح، مبارزه با عنصر جهل و بیداری جامعه را مهمترین ابزار مبارزه با ظلم و ستم می دانست. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله سید محمد موسوی امام جمعه آران و بیدگل در جمع مردم در مسجد اعظم محقق این شهر با گرامیداشت 27 آذرماه روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: شهید مفتح، اندیشمند و متفکری بود که در هر دو سنگر دانشگاه و حوزه منشاء اثر بود و با ایثار خون پاکش رویداد بزرگی بنام وحدت حوزه و دانشگاه را رقم زد.

وی با اشاره به اینکه شهید مفتح، مبارزه با عنصر جهل و بیداری جامعه را مهمترین ابزار مبارزه با ظلم و ستم می دانست، تصریح کرد: این اندیشمند متفکر بر این باور بود که برای ایجاد تحول در اندیشه های مردم باید آنان را از دَرّه نادانی و جهل به قله علم وآگاهی رسانید.

امام جمعه آران و بیدگل افزود: شهید مفتح، بر این اساس بعثت پیامبر اعظم صل الله علیه وآله را نهضتی علمی و فرهنگی می دانست که بر پیکر مرده و بی جان اجتماع عصر خویش روحی تازه دمید و این تحول ریشه دار علمی تمامی مسائل اخلاقی و اجتماعی را برپایه تعقل ومبانی علمی قرار داد.

موسوی با اشاره به اینکه شهید مفتح با وجود احراز عالی ترین درجه های تخصصی در حوزه و دانشگاه، به برنامه های تعبدی توجه خاصی داشت، افزود:  در زمانی که تبلیغات استثمار گران، دانشگاه را از نظر علما به عنوان مرکز کفر معرفی می کند و تحصیل علوم جدید اعراض از دین شمرده می شد، شهید مفتح بی اعتنا به افکار موهوم استعماری به عنوان یکی از بر جسته ترین اساتید حوزه علمیه قم که درجه اجتهاد را احراز کرده بود پا به عرصه دانشگاه وجمع دانشجویان نهاد و بر این اعتقاد بود که علم و دین در این کشور قرن های متوالی در کنار هم بودند .

امام جمعه آران و بیدگل، شهید مفتح با درک صحیح از واقعیت های جامعه وشناخت مقتضیات زمان ودرک ضرورت تاریخی این مهم سعی در زنده کردن فرهنگ اسلامی در محیط دانشگاه داشت و افشای فرهنگ استعماری را در کلاس های درس همراه با سخنرانی های ارشادی در دستور کار خویش قرار داد تا بتواند حقانیت واصالت فرهنگ اسلامی را به جوانان عرضه کند .

آیت الله موسوی افزود: آن متفکر وارسته احساس می کرد که  دانشگاه همواره بستر توطئه های مخرب دشمنان  است و یکی از شیوه های مصونیت محیط های علمی از چنین انحرافاتی وحدت حوزه و دانشگاه بود .

این استاد درس خارج فقیه، دانشگاه و حوزه را دو مرکز قوی فرهنگی دانست و خاطر نشان کرد: دانشگاه به تهذیب و تربیت اسلامی که ویژگی بارز حوزه علمیه است نیاز دارد واز طرف دیگر شیوه های جدید پژوهش وتحقیق علمی  دانشگاهی در مراکز حوزوی باید مورد توجه قرار گیرد 

آیت الله موسوی اضافه کرد: وقتی دانشجو سادگی و بی آلایشی زندگی و درس طلبه ها را از نزدیک مشاهده کند و نسیمی از این صفا و خلوص در فضای  دانشگاه بوزد، روح تفاهم و دوستی وعطش برای نزدیک تر شدن حوزه و دانشگاه افزایش می یابد و این همان مسئله ای است که شهید مفتح در پی آن بود .

وی در ادامه اظهار داشت: هدف دانشگاه باید پرورش انسان های دانشمند ، دیندار ، متعهد و درستکاری باشد که علم و تخصص خود را در راه آبادی کشور و تامین سعادت مردم به کارگیرد ودر راه استقلال‌‌‌‌‌، عزت وعظمت کشور جدیّت داشته باشد .

خبرگزاری شبستان 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.