موضوع: "مربی"

رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه نظام تربیت و آموزش و پرورش
سه شنبه 04/02/23
برخی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه نظام تربیت و آموزش و پرورش که در سالها و مناسبت های مختلف بیان فرمودهاند به شرح زیر است:
- باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم.
- پیشرفت، امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزشهای انسانی و اسلامی در کشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب است که این کار عظیم بر عهده آموزش و پرورش است.
- ترمیم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج آموزشوپرورش، باید مستمر ادامه یابد.
- دانشگاه فرهنگیان و دیگر مراکز تربیت معلم باید کاملاً تقویت شوند.
- صرف توجه معلم به مسائل پرورشی کافی نیست و باید مجموعهای، متولی این مسئله بسیار مهم باشد.
- جلوگیری از ایجاد و شیوع آسیبهای اجتماعی جزو توقعات از جوانان است.
- تبیین صحیح مسائل بنیادی کشور و نظام برای نوجوانان و جوانان، وظیفه دیگر معاونت پرورشی است.
- دانشآموزان، جوانان و نوجوانان باید از منطق و عقلانیت سیاستها و رفتار نظام باخبر باشند و بدانند پشت شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیلِ» ملت چه منطقی نهفته است و چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولتها نیست.
- ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش مهم است.
- در مدیریتهای سطح بالا تا متوسط تأکید بر ثبات دارم تا بتوان برنامهها و کارهای مهم را دنبال کرد.
- الگوسازی و معرفی نمونههای برتر معلمان ضروری و شوقآفرین است.
- معلم باید در کنار علمآموزی، انگیزه، همت، اعتماد به نفس و شوق به درس و کار هم به دانشآموز بدهد تا ظرفیتهای درونی او شکوفا شود.
- «دادن نگاه ملی به دانشآموز» انتظار دیگر است، یعنی دانشآموز بداند که تحصیل و کلاس درس قطعهای از حرکت عمومیِ پیشرفت و جزیی از ماشین عظیم پیشبرنده کشور و نظام است.

اشکال بزرگ والدین
چهارشنبه 04/02/03
اشکال بزرگ بسیاری از والدین این است که از رشد و پیشرفت شخصیت خود غافل میشوند و میگویند از ما که گذشت ولی سعی میکنیم بچه های خود را به جایی برسانیم.
این نگرش باعث میشود که آنها بچهها را دستاویزی برای تحقق آرزوهای خویش نمایند و از توجه به علایق و استعدادهای آنها غافل شوند و به طور خودخواهانهای افکار و عقاید و حتی روشهای خود را به بچهها دیکته کنند و از جایی بچهها الگوی عملی موفقی در خانواده برای خود نمیبینند، تلاشگری و کوشش کمتر در آنها نهادینه میشود.

دستورالعمل صریح رهبر انقلاب اسلامی(مدظله العالی) به همهی فعالین فرهنگی، رسانهای و سیاسی
دوشنبه 04/02/01
«همهی کسانی که در زمینههای تبلیغاتی مخاطبی دارند، حرف میتوانند بزنند، زبان گویایی دارند، یکی از بزرگترین و اوّلیترین اهدافشان بایستی این باشد که #امید را در دلها زنده کنند. حرف ناامیدکننده بر زبان جاری نکنند…
امروز کار اساسی، کار مهم برای دستگاههای تبلیغاتی ما، برای دستگاههای فرهنگی ما، تبلیغات ما، وزارت ارشاد ما، صداوسیمای ما، فعّالان فضای مجازی ما، کار اساسی این است که پردهی توهّم اقتدار دشمن را پاره کنند، بشکنند، نگذارند تبلیغات دشمن بر روی افکار عمومی اثر کند.»۱۴۰۳/۱۰/۱۹

معلّم سابقش “خنگ ” صداش می کرد
شنبه 02/07/22
در یکی از مدارس، معلمی دچار مشکل شد و موقتا برای یک ماه،معلم جایگزینی بجای اون شروع به تدریس کرد.
این معلم جایگزین در یکی از کلاسها سوالی از دانش آموزی کرد که اون نتونست جواب بدهد.
بقیه دانش آموزان شروع به خندیدن کردن و اون رو مسخره می کردن.
معلّم متوجّه شد که این دانش آموز از عزت نفس پایینی برخورداره و همش توسّط هم کلاسی هایش مورد تمسخر قرار میگیره.
زنگ آخر که شد و وقتی بچه ها از کلاس خارج شدن، معلّم اون دانشآموز رو صدا کرد و بهش برگه ای داد
بیتی شعر روی اون نوشته شده بود و ازش خواست همون جور که نام خودش رو حفظ کرده، اون بیت شعر رو حفظ کنه و با هیچ کس در مورد این موضوع با کسی صحبت نکنه
حالا روز دوم معلم چکار کرد!!!!
معلم اوم همون بیت شعر رو روی تخته نوشت و خیلی زود اون بیت شعر رو پاک کرد و از بچّه ها خواست هر کس در اون زمان کوتاه تونسته شعر رو حفظ کنه، دستش رو بالا ببره.
هیچ کدام از دانش آموزان نتونسته بودن حفظ کننن.
تنها کسی که دست خودش رو بالا برد و شعر رو خوند همون دانش آموز دیروزی بود که مورد تمسخر بچّه ها بود.
بچّه ها از این که اون تونسته در این فرصت کوتاه شعر رو حفظ کنه مات و مبهوت شدن
معلّم خواست براش دست بزنن و تشویقش کنن.
در طول این یک ماه، معلّم جدید هر روز همین کار رو تکرار می کرد و از بچّه ها می خواست تشویقش کنن و اونو مورد لطف و محبّت قرار می داد. کم کم نگاه همکلاسی ها نسبت به اون دانش آموز تغییر کرد.
دیگر کسی اون را مسخره نمی کرد.
اون دانش آموز عزت نفسش تقویت شده بود و احساس کرد دیگر اون شخصی که همش معلّم سابقش “خنگ ” صداش میکرد، نیست.
اون دانش آموز هم تمام تلاش خودش رو می کرد که همیشه اون احساس خوبِ بودن و باهوش بودن و ارزشمند بودن در نظر دیگران رو حفظ کند.
اون سال با معدّلی خوب قبول شد.
به کلاس های بالاتر رفت.
در کنکور شرکت کرد و وارد دانشگاه شد.
مدرک دکترای فوق تخصص پزشکی خودش رو گرفت و هم اکنون پدر پیوند کبد ایران هست.
این داستان هم کاملا واقعی هست
این قصه رو دکتر علی ملک حسینی در کتاب زندگانی خودش و برای قدردانی از اون معلم که با یک حرکت هوشمندانه مسیر زندگیش رو عوض کرد گفته.
اساتید و مربیان گرامی توجه داشته باشند گاهی سرنوشت یه فرد را می توانند تغییر بدهند …

کار پرورشی مدارس باید جذاب باشد
شنبه 02/02/16
رهبر انقلاب در دیدار اخیر معلمان: باید کار پرورشی جذّاب باشد، بچّهها را فراری نباید بدهد؛ باید جوری باشد که بچّهها به طرف آن جذب بشوند. تقویت هویّت ملّی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملّی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی، در شمار اصلیترین کارهایی است که بایستی انجام بگیرد.۱۴۰۲/۲/۱۲