گرامیداشت روز قلم

 

 

اهل قلم

 

گرامیداشت روز قلم


تعهد شهید آوینی او را سید الشهدای اهل قلم کرد

 

سید مرتضی آوینی در شهریور 1326 در شهر ری به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زنجان، کرمان و تهران گذراند و در 1344 وارد دانشگاه هنر شد. بعد از پیروزی انقلاب به فیلم سازی پرداخت و وارد گروه مستند سازی “جهاد” شد. از اولین کارهای او در گروه جهاد می توان به مجموعه “شش روز در ترکمن صحرا"، “سیل خوزستان” و مجموعه “خوان گزیده ها” اشاره کرد.

گروه جهاد اولین گروهی بود که بلافاصله بعد از شروع جنگ به جبهه رفت. گروه به کار خود در جبهه ادامه داد تا اینکه با شروع عملیات والفجر هشت بیش از پیش انسجام خود را پیدا کرد و توانست مجموعه تلویزیونی روایت فتح را تولید کند.

روایت فتح معروف ترین ساخته آوینی است که در طول دوران دفاع مقدس به روایت جبهه ها و معرفی حال و هوای رزمندگان می پردازد. این مجموعه تا 10 صبح روز سه شنبه هجدهم فروردین ماه 1372 ادامه داشت تا اینکه یک مین خنثی نشده به زندگی سید مرتضی پایان داد و راوی مقاومت را به درجه رفیع شهادت رساند.

از دیگر آثار شهید آوینی می توان به آیینه جادو، انفطار صورت، سفر به سرزمین نور، فتح خون، گنجینه آسمانی، آغازی بر یک پایان، توسعه و مبانی تمدن غرب و ده ها جلد کتاب و مقاله دیگر اشاره کرد.

سید مرتضی آوینی هنرش را در خدمت آرمانهایش قرار داد و واژه هنر متعهد را به معرض نمایش گذاشت تا به همگان بفهماند که هنر جهت دار چقدر می تواند موثر باشد و اینچنین سید شهیدان اهل قلم شد.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.