اگر من روسری خود را بردارم چه خواهد شد؟

 

 پرسش زن روزنامه نگار مسیحی از امام موسی صدر درباره حجاب

 

آيا من‌ كه‌ اين‌ روسری را به‌ سر كرده‌ام، منافقم؟

 خير، شما منافق‌ نيستيد. اين‌ پوشش‌ شما تنها لباسی خاص‌ و رسمی است‌ كه‌ برای ديدار با مردی روحانی از آن‌ استفاده‌ میكنيد. شما يكي‌ از مناسک دينی خود را رعايت‌ كرده‌ايد و همين‌ مراعات‌ شما، بر احساس‌ انسان‌ متدين‌ و، درنتيجه، بر انديشه‌ او كه‌ نتیجه موقعيت‌های معين‌ است، بسيار تأ‌ثير می گذارد. فقط زن‌ مسلمان‌ نيست‌ كه‌ در برابر عالمان‌ دين‌ حجاب‌ را رعايت‌ می كند، بلكه‌ همه‌ كسانی كه‌ به‌ كليسای پطرس‌ قديس‌ در رم‌ می روند نيز حجاب‌ را رعايت‌ می كنند. علاوه‌ بر اين، ما می دانيم‌ كه‌ اسلام‌ به‌ زن‌ مسلمان‌ توصيه‌ می كند كه‌ در دیدار با مردان، وزين‌ و باوقار ظاهر شود. در كتب‌ فقهی حدود اين‌ مسئله‌ هم بيان‌ شده‌ است.

حال‌ اگر من‌‌ روسری خود را بردارم، چه خواهد شد؟

▫️من‌ آنچه را‌ به‌ مصلحت‌ تحقّق‌ اهدا‌ف دينی است‌ در نظر می گيرم‌ و ديدار شما را ارزيابی می كنم. بنابراين، اگر در مصاحبه‌ با شما و اين‌ فعاليت‌ خبرنگاريتان‌ فايده‌هایی به‌ نظر آيد كه‌ بر مصالح‌ ديگر برتری  داشته‌ باشد، بدون‌ هيچ‌ شرطی و بدون اکراه شما را می‌پذیرم، وگرنه‌ از مصاحبه‌ با شما امتناع‌ می ورزم‌ و پوزش‌ می خواهم.

شما مرا قانع‌ كرديد. من‌ الان‌ روسری را برنمی دارم.

خوشبختانه‌ شما انسان‌ متعهدی هستيد و آنچه‌ می خواستيد به‌دست‌ آورديد. به‌علاوه، من‌ عقيده‌ ندارم‌ كه‌ حجاب‌ زن‌ را از هرگونه‌ فعاليت‌ در جامعه‌ باز می دارد . شكل‌ لباس‌ زنان‌ در اين‌ زمانه جنبه‌ زنانگی زن‌ را بيش‌ از ديگر لياقت‌ها و استعدادها و امكانات‌ او آشكار می كند، به‌ حدي‌ كه‌ زنانگی وی از بسياری امتيازات‌ ديگر محرومش‌ مي‌كند.

 آنچه خواندید گزیده ای از مصاحبه حنان معلوف، روزنامه نگار زن روزنامۀ النهار با امام موسی صدر در منزل ایشان است. حنان، بانوی مسیحی است که برای مصاحبه با امام صدر روسری بر سر گذاشته و در آغاز مصاحبه این موضوع، را مطرح می کند. این مصاحبه در ۲۷ آوريل ۱۹۶۹ گرفته شده که متن کامل آن در کتاب «نای و نی» با عنوان «دیدار با امام موسی صدر» منتشر شده است.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.