ترویج وهابیت با تورهای آسیایی

 

روزنامه تایمز:
هدف «ملک سلمان» از تور آسیایی ترویج وهابیت است.

پادشاه عربستان در حالی تور آسیایی یک ماهه خود را آغاز کرده که تحلیل‌های متفاوتی از اهداف این سفر به 6 کشور شرق آسیا مطرح شده است. تلاش برای جذب سرمایه‌گذار، نشان دادن سلامتی جسمی و تشدید ایران‌هراسی از جمله اهداف ملک سلمان از سفر یک ماهه به کشورهای آسیایی عنوان شده است. اکنون اما روزنامه تایمز از زاویه‌ای دیگر به این سفر پرداخته است.

روزنامه انگلیسی تایمز در این گزارش نوشته: «روابط نزدیک دولت مالدیو با عربستان از جمله دلایل پیوستن جوانان این کشور به گروه تروریستی داعش بوده است. پلیس مالدیو قبل از سفر ملک سلمان به این کشور شبه‌جزیره‌ای اقدام به سرکوب مخالفان کرده بود. شایعه شده که ملک سلمان قرار است یک جزیره مرجانی را از مالدیو به طور کامل خریداری کند. دولت مالدیو بعد از گسترش اعتراضات به این معامله احتمالی روزنامه‌نگاران را دستگیر و به منزل و دفاتر احزاب مخالف دولت حمله کرد. فعالان سیاسی در مالدیو هم از گسترش نفوذ عربستان در مالدیو و رشد افراط‌گرایی و تروریسم در این کشور نگران هستند.»

…تایمز نوشته «ریاض منابع مالی برای ساخت مراکز مروج وهابیت را تأمین کرده است.» به نوشته تایمز، «ایده‌های افراطی وهابیت همراه با گسترش بیکاری و استفاده از مواد مخدر در میان جوانان مالدیو بسیاری از آنها را به سمت پیوستن به گروه‌های تروریستی کشانده است.»

هفته‌نامه «ساندی تایمز» انگلیس نیز در گزارشی از سفر آسیایی پادشاه عربستان نوشته: «این سفر با هدف ترویج وهابیت صورت می‌گیرد. پادشاهی عربستان به تامین بودجه ساخت چندین مسجد در مالدیو پرداخته است که این مساجد وهابیت را تبلیغ می‌کنند.»

منتقدان پیوندهای نزدیک رئیس‌جمهور مالدیو با عربستان را در این موضوع دخیل می‌دانند. بیش از 200 نفر از جوانان مالدیو این کشور را برای پیوستن به داعش ترک کرده‌اند و نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره بازگشت آنها به کشور و انجام عملیات تروریستی در آنجا وجود دارد.

پادشاه عربستان به مالزی، اندونزی و برونئی سفر کرده و اکنون قرار است به ترتیب به ژاپن، چین و مالدیو سفر کند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.